Review The Magnificent Seven

Review The Magnificent Seven

Wanneer het slaperige stadje Rose Creek in handen belandt van de moordzuchtige kapitalist Bartholomew Bogue, roepen enkele moedige inwoners de hulp in van de premiejager Sam Chisolm. Die verzamelt een meute kleurrijke strijders die samen met Chisolm beloven om het stadje te verdedigen tegen het legertje bandieten van Bogue. Ze maken zich op voor een ongelijke strijd.

Regie – Antoine Fuqua: The Equalizer, Olympus Has Fallen, Training Day
Denzel Washington: The Equalizer, Training Day, American Gangster
Chris Pratt: Guardians of the Galaxy, Jurassic World, Her
Ethan Hawke: Before Sunrise, Boyhood, Training Day
Vincent D’Onofrio: Full Metal Jacket, Jurassic World, Daredevil

Laat ons eerlijk zijn: er was niemand die vroeg achter een remake van The Magnificent Seven uit 1960, een film die op zich al een remake was van de monumentale samoeraiklassieker Seven Samurai. Toch vond Training Day-regisseur Antoine Fuqua het nog eens tijd om het verhaal van enkele cowboys die arme stakkers verdedigen tegen een meute bandieten vanonder het stof te halen. Zijn plan: trouw blijven aan de versie van John Sturges, een beestige cast verzamelen, een licht actuele kruiding en lots of fun!

Fuqua volgt braafjes de conventies van het westerngenre en de plotelementen die Kurosawa en Sturges voor hem hebben klaargelegd. Alle figuren worden mooi geïntroduceerd, we zien hoe ze allemaal samenkomen, hoe ze een plan bedenken om de vijand te verschalken en hoe ze uiteindelijk de strijd aangaan. Het nadeel is wel dat hij en zijn scenaristen zo gefocust zijn op die structuur, dat ze vergeten om van de Zeven volwaardige personages te maken. Gevolg: wanneer één van hen het loodje legt, doet het je maar weinig. Gelukkig pompt de cineast met zijn knappe locatieshots en pompende actiescènes – het moet natuurlijk voldoen aan de verwachtingen van een modern publiek – een meer dan gezonde dosis entertainment in zijn film. Het laatste half uur brengt complexloos plezier dat je ongetwijfeld doet giechelen van vreugde.

Dat de weinig originele prent toch enigszins werkt, is ook te danken aan de mooie cast. Vooral Denzel Washington haalt weer alles uit de kast om een cowboy neer te zetten die bulkt van vertrouwen, beheersing en strijdlust. Chris Pratt hangt net als in Jurassic World en Guardians of the Galaxy de nonchalante figuur uit, Ethan Hawke mag de man met het oorlogstrauma spelen en Vincent D’Onofrio probeert op de lachspieren te werken. Byung-hun Lee, Manuel Garcia-Rulfo enMartin Sensmeier zorgen daarnaast voor een onsubtiele portie diversiteit als de Aziaat, de Mexicaan en de indiaan. Peter Sarsgaard vormt ten slotte de zwakste schakel als een schurk die zo lijkt weggelopen uit een stripboek van Suske en Wiske. We hoopten daarom stiekem dat Eli Wallach zou opduiken tussen de veelvuldige prairies en rotsformaties. Helaas…

Op zoek naar een film die het westerngenre nieuw leven inblaast en het Seven Samurai-concept volledig reanimeert? Best dat je dan nog even wacht. The Magnificent Seven richt zijn pijlen niet op originaliteit, maar wil de niet-veeleisende bioscoopganger trakteren op simpel entertainment en een plezierige bende acteurs. In het geval van deze film valt dat nog wel te pruimen.