Review The Legend of Tarzan

Review The Legend of Tarzan

110 min

Het is al jaren geleden dat de man ooit bekend als Tarzan de jungle van Afrika achter zich liet voor een nieuw leven als John Clayton III, Lord Greystoke , met zijn geliefde vrouw, Jane aan zijn zijde. Nu is hij uitgenodigd om terug te keren naar de Congo als een handelsafgezant van het parlement. Hij is zich er echter niet van bewust dat hij als pion fungeert binnen een gevaarlijk spel vol hebzucht en wraak onder leiding van de Belgische kapitein Leon Rom.

Regie: David Yates: Harry Potter and the Half-Blood Prince, Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 en Part 2
Alexander Skarsgard: True Blood, Battleship, Generation Kill
Margot Robbie: The Wolf of Wall Street, Focus, Suicide Squad
Christoph Waltz: Inglourious Basterds, Spectre, The Green Hornet
Samuel L. Jackson: Pulp Fiction, The Hateful Eight, Jackie Brown

The Good, the Bad

De koloniale geschiedenis van België in Congo is er niet eentje om fier op te zijn en die mening hadden de makers van deze Tarzan duidelijk ook. België krijgt een serieuze veeg uit de pan voor wat het allemaal heeft mispeuterd in dat prachtige Congo. Slavernij, uitbuiting, het zijn geen onbekende beschuldigingen betreffende het bewind van koning Leopold II. Ze vormen dan ook de rode draad in dit bij momenten redelijk gewelddadig ‘familieavontuur’.

Je merkt het al, deze Tarzan-film gaat meer over kolonialisme en de duivelse plannen van Leopold II, belichaamd door Christoph Waltz als zeer stereotiepe slechterik, dan over de ‘superheld’ Tarzan. De titel doet anders vermoeden, maar wat nu juist de legende van Tarzan is, ontdekken we slechts mondjesmaat in een aantal korte flashbacks. Wij hadden veel meer Tarzan in de jungle verwacht, hoe hij leert om te gaan met de natuur en de dieren en hoe hij uitgroeit tot de mens die één werd met het oerwoud.

Iets wat Alexander Skarsgard waarschijnlijk ook verwachtte toen hij zich aandiende als de meest gespierde Tarzan uit de filmgeschiedenis. Maar met een fabelachtige sixpack en een kleerkast van een lijf ben je nog niet Tarzan. Bij momenten neigt hij naar Brendan Fraser in George of the Jungle, op andere momenten lijkt hij nog mee te spelen in True Blood. Het grootste pijnpunt van The Legend of Tarzan is de belabberde kwaliteit van de CGI-beelden, vooral de actiescènes, de dieren en zelfs de titelheld. Sla deze film gerust over en ga naar het superieure The Jungle Book kijken.

Ga je deze film kijken voor een spannend avontuur, dan krijg je niet helemaal waar voor je geld. De film twijfelt voortdurend wat het nu juist wil brengen: een geschiedenisles, origin story of actieavontuur? Dan hoop je maar dat de actie en de jungle je omver zullen blazen, maar de belabberde visuele effecten doen net het tegenovergestelde. Had je dat geld maar gebruikt voor een bezoekje aan de zoo!

@svanbeir