Review Guardians of the Galaxy Vol. 2

Review Guardians of the Galaxy Vol. 2

136m

Het team van a-holes gaat opnieuw op pad en doorkruist de verste uithoeken van het heelal. Uiteraard doen ze dit geheel in eigen stijl, op de knallende en onmisbare muziek van Awesome Mixtape Vol. 2. Star-Lord, Gamora, Drax, Rocket en Baby Groot ontrafelen de mysteries rondom Peter Quill’s vader. Oude vijanden worden nieuwe vrienden en ondertussen moet het team er voor vechten om één te blijven.

Regie – James Gunn: Guardians of the Galaxy, Slither
Chris Pratt: Jurassic World, The Magnificent Seven, Passengers
Zoe Saldana: Avatar, Star Trek Beyond
Dave Bautista: Spectre, Kickboxer: Vengeance
Kurt Russell: The Hateful Eight, The Thing, Escape from New York

“We’re in the business of making superhero franchises.” Het zou zomaar een zin uit een Hollywoodfilm kunnen zijn, maar het is – spijtig genoeg – de laatste decennia het grote motto geworden van elke zichzelf respecterende filmstudio. Het resultaat is dan ook dat de Iron Man’s, Captain America’s en Spider-Man’s ons stilaan de strot uitkomen. Slechts één superheldenfilm liet ons hart sneller kloppen: Guardians of the Galaxy. Wat ons betreft een buitenbeentje in de superhelden(kloon)machine. Met grote verwachtingen keken we uit naar Vol. 2. Spijtig genoeg werd het meer dan een halve teleurstelling.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 schiet wel perfect uit de startblokken met een waanzinnige actiescène, die Baby Groot wel meteen letterlijk op de achtergrond plaatst met zijn John Travolta dance moves en een soundtrack waarbij je in je zetel stevig zit mee te schuifelen. Kort samengevat: het succesrecept van de eerste film. Spijtig genoeg slaagt de film er daarna niet meer in om dat niveau ook nog maar te benaderen. Vol. 2 blijft wel heel de film door pure buitenaardse fun. Zelfs droogstoppel Drax kan zijn lach amper inhouden. Gecombineerd met een opnieuw perfect samengestelde soundtrack, maakt dat van de Guardians nog steeds coolere superhelden dan al die caped crusaders en spandex heroes.

Maar buiten de fun, Baby Groot – wat een verrukkelijk, schattig en zalig personage! – en de soundtrack, onderscheid deze Vol.2 zich eigenlijk bitter weinig van die andere superheldenfilms. Het scenario is niet bijster origineel (Daddy issues? Dat kennen we van een andere intergalactische saga), de melodramatische momenten zijn te talrijk, de final act actiescènes zijn vervelend, de personages zijn een pak minder aantrekkelijk (Star-Lord steelt op dat vlak de show), de slechteriken zijn (gouden) mietjes en eens Kurt Russell zijn ware gedaante toont, ontglipte ons één lange geeuw. En dan hebben we het nog niet gehad over het ontbreken van een verwijzing naar een Infinity Stone of Thanos, want als zelfs de a-holes van de Guardians aan coolness inboeten dan willen wij echt wel graag – tegen beter weten in natuurlijk – dat heel dat Marvel Cinematic Universe eindelijk eens gaat starten aan zijn finale Phase.

Vol. 2 serveert ons opnieuw waanzinnige intergalactische fun, een zalige soundtrack en bij momenten spectaculaire actie. Maar buiten een verrukkelijke Baby Groot, enkele leuke moppen van Drax en een strijdvaardige Nebula, zit de rest van de Guardians in een ferme melodramatische bui. Een waardeloze final act doet zelfs een absolute fan van Vol. 1 twijfelen of de Guardians zich ooit nog uit het superheldenmoeras kunnen slepen.

[videos file=”https://youtu.be/aLlKwnGzjZQ” width=”570″ height=”315″][/videos]

Guardians of the Galaxy Vol. 2 draait nu in de Belgische bioscoopzalen.