Review Dunkirk

106m

Regie – Christopher Nolan: Inception, The Prestige, Interstellar
Mark Rylance: The BFG, Bridge of Spies
Cillian Murphy: The Wind That Shakes the Barley, 28 Days Later
Tom Hardy: Mad Max Fury Road, Legend, The Revenant

Dat Christopher Nolan fantastische cinema uit zijn hoge hoed weet te toveren, wisten we al na instantklassiekers als Memento, Inception en Interstellar. Maar niets kan je voorbereiden op wat je in Dunkirk krijgt te zien. Zelfs niet die beenharde strandscène in Steven Spielbergs Saving Private Ryan. Nolan heeft niet enkel een oorlogsfilm gemaakt zoals je hem nog nooit hebt gezien, Dunkirk is een cinema-ervaring zoals je hem nog nooit hebt meegemaakt.

Met slechts 106 minuten op de teller, is dit een zeer korte film in Nolan-termen, maar hij laat dan ook geen seconde verloren gaan. Met een minimum aan inleiding dropt Dunkirk ons net ‘behind enemy lines’. Meteen vliegen de kogels om de oren en in een wip en een gauw staan we samen met honderdduizenden soldaten op het strand. Enkele momenten later scheuren de vliegtuigen over je hoofd en moet je wegduiken voor de bommen die worden gedropt. In amper vijf minuten heeft Nolan je waar hij je wilt hebben: in de zetel gedrukt.

Vanaf het eerste moment grijpt Nolan je bij de keel en overdondert je met de gruwel, de intensiteit en het rauwe van de oorlog. Niet met afgerukte ledematen, explosies en wapengekletter, maar met een ondraaglijke intensiteit. We zitten de soldaten zo kort op het lijf, dat het lijkt alsof we tussen hen lopen. De geluidsmontage is zo waanzinnig sterk dat we achter onze zetel wegduiken voor de kogels en de bominslagen zijn zo oorverdovend nabij dat het lijkt alsof de zeteltjes naast je opgeblazen worden. En dan moet het hoogtepunt nog komen: de Spitfires. Nolan en zijn DoP Hoyte Van Hoytema haalden alles uit de kast voor de meest spraakmakende luchtgevechten uit de filmgeschiedenis. Het levert stuk voor stuk memorabele filmbeelden op waar je met open mond naar kijkt. Nooit eerder plaatste een film je meer in het slagveld van een oorlog dan Dunkirk.

Alsof heel het gebeuren nog niet intens genoeg was, gooit maestro Hans Zimmer nog wat olie op het vuur. Hij kruidt Dunkirk met een hyperkinetische soundtrack boordevol ratelend getik, een dreunende constante dreiging en oorverdovende oorlogsgeluiden die de grond onder je voeten doen daveren en de geluidsinstallatie van je plaatselijke cinema serieus op de proef stellen.

Deze film moet je absoluut in de bioscoop bekijken, liefst op een zo groot mogelijk scherm. Wij raden je zeker aan om naar Brussel af te zakken en de film in het IMAX-formaat – liefst nog in 70mm IMAX, maar geen zaal in België is daarmee uitgerust – mee te pikken. We garanderen je de cinemabeleving van je leven.

Het verdict

Ga dit zien! Ga dit zien! Dit is cinema van de bovenste plank! Christopher Nolan neemt je gedurende 106 minuten mee op de meest intense filmervaring uit je leven. Nooit eerder plaatste een film je meer in het slagveld van een oorlog dan Dunkirk. Met de meest spraakmakende luchtgevechten uit de filmgeschiedenis en een waanzinnig hyperkinetische soundtrack van Hans Zimmer heeft Nolan je waar hij je wilt hebben: in de zetel gedrukt.

[videos file=”https://youtu.be/p19bl0X1ETM” width=”570″ height=”315″][/videos]