Review Doctor Strange

Review Doctor Strange

Stephen Strange is de succesvolste en arrogantste hersenchirurg van New York. Het noodlot slaat toe wanneer hij het slachtoffer wordt van een heftig auto-ongeval, met zwaargewonde handen als gevolg. Omdat hij zijn carrière niet wil opgeven, trekt hij naar Kathmandu om een alternatieve geneeswijze te zoeken. Hij belandt er bij The Acient One, een wijze mysticus die hem de mysteries toont van de dimensies die ons omringen. Ondertussen broedt de schurk Kaecilius op duistere plannen.

Regie – Scott Derrickson: Sinister, Deliver Us from Evil, The Exorcism of Emily Rose
Benedict Cumberbatch: The Imitation Game, The Fifth Estate, Sherlock
Tilda Swinton: A Bigger Splash, Snowpiercer, Michael Clayton
Rachel McAdams: Spotlight, Midnight in Paris, Mean Girls

If it ain’t broke, don’t fix it”. Het is een leuze waar de filmgoeroes van Marvel Studios rotsvast in geloven. Ook al lijkt het of alle verschillende superheldenavonturen van de stripgigant een geheel eigen smoel hebben, toch werken de narratieve onderdelen die steeds onder de motorkap schuilen altijd op dezelfde manier. Dat is in Doctor Strange niet anders. De ontstaansgeschiedenis, de obstakels die de held moet overwinnen, de weinig interessante schurk en love interest, de bombastische climax, we kennen het allemaal al uit de talrijke Iron Man-, Captain America– en Ant-Man-films. Gelukkig weet regisseur Scott Derrickson de eentonige Marvelformule te begraven met een genietbaar titelpersonage, geflipte actiesequenties, een verrassend einde en een topscore van Michael Giacchino.

Al vanaf de eerste minuten maakt Doctor Strange duidelijk dat de film een ander soort heldenepos serveert dan de andere Marvelafleveringen. We zien hoe The Ancient One (Tilda Swinton) de strijd met enkele schurken aangaat in London. Niets bijzonder zou je zeggen, tot je ziet hoe de figuren hun omgeving manipuleren en hoe de Britse hoofdstad Inception-gewijs dubbelvouwt en LSD-gewijs meerdere dimensies krijgt. Het toont je onmiddellijk wat je mag verwachten van de actie die de rest van de film in petto heeft. Ook New York en Hong Kong krijgen een indrukwekkende origamibehandeling. Daarnaast huppelen Strange en zijn kompanen van de ene dimensie naar de andere en van de ene straffe locatie naar de andere. Als kers op de taart speelt het slot op speelse wijze met je verwachting dat alles als vanouds de lucht zal invliegen. Ook al is de filmstijl van Derrickson niet altijd overzichtelijk en kapen de speciale effecten soms het witte doek, toch zorgen de vele trippy scènes voor een licht verfrissende Marvel-ervaring.

Ook aangenaam is Benedict Cumberbatch. Hij bewees eerder al in Sherlock dat hij talent heeft om een arrogante betweter te vertolken. Dat talent komt hem nu goed van pas als hersenchirurg die te koop loopt met zijn kennis en rijkdom. De fijne oneliners en mopjes die hij uitkraamt, treffen meestal doel. Het rationele en sarcastische karakter van Stephen Strange vloeken daarnaast vaak op leuke wijze met de mystieke thema’s en werelden uit de prent. Het resultaat is een held die we met plezier zullen terugzien in de komende Marvel-blockbusters.

Het eerste filmavontuur van de magische Marvel-nieuwkomer wijkt helaas niet af van de formule die alle kaskrakers van de studio hardnekkig in zijn greep houdt, maar de immer charmante Benedict Cumberbatch, de rest van de cast, de trippy actiescènes en een geweldige soundtrack geven de film Guardans of the Galaxy-gewijs een verrassend genietbare saus. Kortom: één van de betere Marvels!

@TheJimeister