Review Suicide Squad

Review Suicide Squad

123m

A.R.G.U.S., een geheime overheidsdienst onder leiding van Amanda Waller, stelt een team van de grootste Amerikaanse schurken samen: de ‘Suicide Squad’. Deze speciale eenheid krijgt toegang tot de meest krachtige wapens om een nog onbekende vijand te elimineren.

Regie – David Ayer: End of Watch, Sabotage, Fury
Will Smith: Men In Black, I Am Legend, Independence Day
Margot Robbie: Focus, The Wolf of Wall Street
Jai Courtney: Terminator Genisys, A Good Day to Die Hard, Jack Reacher
Carla Delevigne: Paper Towns
Joel Kinneman: RoboCop, The Killing
Viola Davis: How to Get Away with Murder, The Help, Doubt
Jared Leto: Requiem for a Dream, Dallas Buyers Club, Mr. Nobody

The Good, the Bad

Met veel bombarie, talloze trailers, ontelbare tv-clips en een, toegegeven, uitgekiende en perfecte marketingcampagne viel er het laatste halfjaar niet naast Suicide Squad te kijken. Hoewel Batman v Superman: Dawn for Justice een tegenvaller werd, leek DC met deze verzameling van superslechteriken eindelijk te kunnen wedijveren met de grote concurrent, Marvel.

Ongeveer 35 minuten lijkt Suicide Squad het immense potentieel van DC waar te maken. Alles, maar dan ook letterlijk alles wordt uit de kast gehaald om de personages aan ons voor te stellen. Enkele super-baddies krijgen hun eigen kleine origin-story, doorspekt met actiescènes, hun kleurrijke persoonlijkheid, en een van het scherm spattende detailfiche. Allemaal op de tonen van de ene muziekklassieker na de andere.

Maar deze opening toont meteen ook het grote probleem van de film aan. Met zoveel personages wordt het al snel een serieus zootje. Enkel Will Smiths Deadshot en Margot Robbie’s Harley Quinn krijgen een beetje diepgang. De rest loopt er maar wat bij om af en toe te grommen of een boomerang te gooien. Het interessantste personage van allemaal, The Joker, krijgt hierdoor zelfs amper tijd om zich te manifesteren. Toch wel een serieuze misser van de makers, want de grote baddie van de film is een lachertje. En de twee andere grote troeven van de film, de actiescènes en de grappige momenten, resulteren beide in oorverdovende losse flodders. De trailers deden anders vermoeden, maar deze uber-slechteriken zijn eigenlijk best soft.

Na het tegenvallende Batman v Superman stelt nu ook Suicide Squad ferm teleur.
Van de ‘topcast’ overtuigt enkel Margot Robbie. Jared Leto’s The Joker lijkt een mooie toekomst te hebben, maar in deze film krijgt hij gewoon veel te weinig ‘screentime’. De actiescènes laten ons onverschillig en de keuze van de uber-slechterik is een totale misser.

@svanbeir