Review Star Trek Beyond

Review Star Trek Beyond

122m

Dag 966 van de vijf jaar durende missie van de USS Enterprise. Kirk, Spock, Bones en de rest begeven zich in onbekend gebied. Door een verrassingsaanval belanden ze op een afgelegen planeet zonder enige vorm van communicatie. Kirk moet zich eerst zelf redden om vervolgens met de rest van de crew de wapens op te nemen tegen een nieuwe onbekende, maar formidabele vijand.

Regie – Justin Lin: Fast & Furious, Fast Five, Furious 6
Chris Pine: Star Trek, Jack Ryan: Shadow Recruit, Unstoppable
Zachary Quinto: Star Trek, Hitman: Agent 47, Heroes
Karl Urban: The Loft, Dredd, RED
Idris Elba: Luther, The Wire, Pacific Rim
Sofia Boutella: Kingsman: the Secret Service, Streetdance 2
Zoe Saldana: Avatar, Guardians of the Galaxy
Simon Pegg: Mission: Impossible – Ghost Protocol, Shaun of the Dead, Hot Fuzz

‘Hold on to something!’ J.J. Abrams besliste na twee Star Trek-films en een avontuur in een ‘galaxy far far away’ om de sleutels van de Enterprise aan Justin Lin te geven – regisseur van een half dozijn Fast & the Furious films – ‘to boldly go where no one has gone before’. Dat is ook letterlijk wat Lin met deze Star Trek doet. In de eerste 30 minuten overdondert hij ons met de meest waanzinnige actiescène uit de hele Star Trek franchise.

Daar blijft het niet bij. Star Trek Beyond laat je weinig momenten om op rust te komen. Achter elke hoek schuilt een nieuwe achtervolging, schietpartij, gevecht of … euh, motorstunt (ja, echt waar). Af en toe waanden we ons in Fast & the Furious in Space. Lins honger naar steeds meer actie is zo groot dat je bij momenten vergeet dat je naar een Star Trek-film kijkt.

De grote verliezers van deze opzet zijn het verhaal en vooral de acteurs. Pine, Quinto en de rest van de spelers verliezen niet enkel alle contact met hun geliefde Enterprise, ze zijn heel de film lang ook op zoek naar een beetje diepgang in hun personages. De beste voorbeelden daarvan zijn Spock, die bijna heel de film verdwaasd rondloopt, en een slechterik van dertien in een dozijn. Waar de tweede film door de trouwe fans werd neergesabeld en zelfs uitgeroepen werd tot slechtste Trek-film ooit, slaagde Into Darkness er wel in om een intrigerende booswicht neer te zetten. Deze Beyond is opnieuw in hetzelfde bedje ziek als Star Trek (2009). Er lijkt haast geen verschil tussen Eric Bana’s Nero en Idris Elba’s Krall. Elba’s slechterik krijgt een potsierlijk masker (waarom?) en een achtergrond die even dun is als een kartonnen bord. Een zeer spijtige zet, want vanaf het moment dat Elba zijn ware gelaat laat zien, bewijst hij meteen welk potentieel de makers ongebruikt lieten.

Fans van Justin Lin kunnen op hun twee oren slapen: Star Trek Beyond is een actiespektakel dat tegen Warp-speed voorbijsnelt. Maar we stellen ons de vraag of Trekkies deze prent op gejuich zullen onthalen. Wij zijn absoluut geen die hard Star Trek-fans, maar we kunnen wel met een gerust gemoed zeggen dat dit geen klassieke Star Trek-film is.