Review Ocean’s Eight

Review Ocean’s Eight

110m

Vijf jaar, acht maanden, twaalf dagen … en een beetje heeft Debbie Ocean moeten wachten op wat de grootste roof van haar leven moet worden. Als geen ander weet ze wat je daarvoor nodig hebt: experts. Samen met haar partner in crime Lou Miller stelt ze een team van specialisten samen, bestaande uit: juwelenmaakster Amita, straatoplichtster Constance, hekwerkexpert Tammy, hacker Nine Ball en modeontwerpster Rose. Het doel van deze roof is diamanten ter waarde van 150 miljoen dollar te stelen tijdens hét evenement van het jaar: het Met Gala.

Regisseur – Gary Ross: Pleasentville, Seabiscuit, The Hunger Games
Sandra Bullock: Miss Congeniality, Speed, Gravity
Cate Blanchett: Carol, Elizabeth, Blue Jasmine
Anne Hathaway: The Devil Wears Prada, The Dark Knight Rises, Interstellar
Mindy Kaling: The Mindy Project (serie), A Wrinkle in Time
Rihanna: Battleship, Valerian and the City of a Thousand Planets

The Good, the Bad

Nieuwe avonturen van Ocean en zijn bende? Nee, dat hebben we gehad en ferm gesmaakt, maar daar zitten we niet langer op te wachten. Maar een heel andere insteek aan het gekende format, namelijk alle hoofdrollen voor vrouwen, daar zagen wij wel wat in. Toen de indrukwekkende cast vervolgens in een uitgekiende marketingcampagne werd voorgesteld, leek het nu al een uitgemaakte zaak: stijlvoller, komischer en vooral sterrijker krijgen we dit jaar niet meer te zien.

Ocean’s Eight opent ongeveer op dezelfde manier als Ocean’s Eleven. Debbie Ocean (Sandra Bullock) praat zich een weg uit de gevangenis om vervolgens al stelend een nieuwe outfit en een luxueuze hotelkamer te bemachtigen. Het is meteen duidelijk dat ze het zusje van Danny Oceaan is. Net als in de Ocean’s-films volgt dan de ingenieuze planning van de roof, een unieke Cartier-ketting tijdens het wereldvermaarde MET-gala, en de samenstelling van een uitzonderlijk team. Alles raast tegen een snel tempo voorbij, designer-outfits passeren de revue, de plannen worden uit de doeken gedaan en iedereen krijgt zijn korte intro. Verrassend genoeg is Rihanna, als IT-queen, een van de opvallendste personages. Dan weet je al meteen dat de rest er echt wel niks van bakt, ja inclusief Bullock en Blanchett. Laatstgenoemde krijgt wel geen enkele deftige zin en haar rol is haast verwaarloosbaar.

Het kost Anne Hathaway, die pas ergens in het midden van de film haar intrede maakt, dan ook geen enkele moeite om met de film te gaan lopen. Zij belichaamt immers wel perfect de rol van oplichtster en gewiekste strateeg. Wij hadden haar wel eens graag aan het hoofd van een vrouwendievenbende gezien. Zoveel talent voor en achter de camera kunnen evenwel niet voorkomen dat deze film een zware teleurstelling werd. Misschien kijk je beter toch nog maar eens naar Ocean’s Eleven.

[videos file=”https://youtu.be/16paw8i4ex0″ width=”570″ height=”315″][/videos]

@svanbeir