Review Le Fidèle

Review Le Fidèle

130m

Het is liefde op het eerste gezicht tussen de raadselachtige Gino “Gigi” Vanoirbeek en de beloftevolle racepilote Bénédicte “Bibi” Delhany. Maar Gigi draagt een geheim met zich mee. Hoe meer hij dit probeert te verbergen, hoe dieper hij in de problemen verzeild geraakt en hoe zwaarder hun liefde op de proef wordt gesteld. Gigi zal moeten kiezen. En Bibi ook. Maar hoe lang kan je vechten voor iets dat misschien al lang verloren is?

The Cast

Regie – Michaël R. Roskam: Rundskop, The Drop
Matthias Schoenaerts: De rouille et d’os, Rundskop, Loft
Adèle Exarchopoulos: La Vie d’Adèle

Een romantisch misdaaddrama tegen de achtergrond van het Brusselse gangstermilieu van de jaren 80, met Michaël R. Roskam – regisseur van Rundskop – in de regiestoel, onze nationale trots Matthias Schoenaerts en het Frans-Griekse fenomeen Adèle Exarchopoulos in de hoofdrollen, en Un prophète-scenarist Thomas Bidegain die meeschreef aan het scenario? Een ongeziene weelde voor een Belgische film. Maar wist Le Fidèle de hoge verwachtingen ook in te lossen.

Racer and the Jailbird – de titel die internationaal de poster siert – schiet uit de startblokken als een F1-bolide. Schoenaerts domineert het scherm met snoeiharde overvallen, knappe looks en een soort uitbundigheid die we hem al eerder hebben zien tentoonspreiden. Het levert o.a. een schitterende restaurantscène, een machtige heist op een autosnelweg en een ontluikende liefdesaffaire met Exarchopoulus op. De passionele spanning tussen de twee mooie hoofdrolspelers is niet alleen voelbaar, ze is ook duidelijk zichtbaar. Terwijl aanvankelijk het misdaadmilieu, onderwereldfiguren en het geheime leven van Schoenaerts de hoofdtoon vormen, schakelt de film een versnelling terug en komt steeds meer de onmogelijke gedoemde liefde tussen de gangster en het onschuldige meisje op het voorplan. Het sterke misdaaddrama maakt meer en meer plaats voor een wankel liefdesdrama en gaat zelfs eventjes uit de bocht met enkele staaltjes puur melodrama. Het is een deel van de film waarin vooral Exarchopoulos op de voorgrond treedt en niet altijd weet te overtuigen, maar ook een moment dat het verhaal enkele vreemde wendingen neemt.

Roskam en vooral DoP Karakatsanis houden hun grootste troef evenwel bij voor het absolute einde met een fabelachtige longtake door de straten van Brussel. Een waanzinnig laatste schot van Le Fidèle waarin vooral Schoenaerts opnieuw weet te overtuigen, Roskam een degelijk misdaaddrama aflevert en de kijker een wervelende mix van actie, spanning, drama en liefde voorgeschoteld krijgt.

Een misdaad/liefdesdrama dat zeer sterk van start gaat, gaandeweg wat gas moet terugnemen, bijna zonder benzine valt, maar finaal eindigt met een machtige scène. Roskam pakt andermaal uit met een stijlvol drama – grote dank aan DoP Karakatsanis – met stevige actiescènes, passionele momenten en Matthias Schoenaerts in grote vorm.

[videos file=”https://youtu.be/SoD0UiTQEKA” width=”570″ height=”315″][/videos]