Review Gone Girl

Review Gone Girl

Regie: David Fincher

Cast: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Carrie Coon

Duur: 149m

Jaar: 2014

“Ik wil een datemovie maken die minstens resulteert in 15 miljoen scheidingen”. Grootmeester David Fincher, regisseur van o.a. Fight Club, The Game en Se7en, heeft je gewaarschuwd. Lezers van de bestseller Gone Girl weten wat hen te wachten staat, maar veel kunnen we niet echt vertellen over de film of de personages, omdat we dan riskeren teveel te verklappen. We kunnen natuurlijk wel je nieuwsgierigheid nog een beetje meer aanwakkeren.

Hoe breng je een immens populair boek, een nagelbijtende bestseller, geroemd omwille van zijn narratieve vindingrijkheid en complexiteit, waarheidsgetrouw naar het grote scherm? Volgens velen was het een onmogelijke taak. De personages in het boek waren zo rijk en diep, dat het onmogelijk in een film van twee uur kon worden verteld. De fans van het boek mogen op hun beide oren slapen. Gillian Flynn, de auteur van het boek, dacht er anders over. Ze produceerde zelf een filmscenario en mocht dat voorleggen aan haar absolute favoriet voor de regie: David Fincher. Daarna ontstond er een spectaculaire synergie tussen de twee, meesterlijk verwoord door Ben Affleck: “Het was alsof David interpreteerde wat Gillian had geschreven en die interpretatie door Gillian terug op papier werd gezet”.

David Fincher heeft het onverfilmbare boek van Gillian Flynn op magistrale wijze naar het grote scherm gebracht. Deels door zijn onnavolgbare atmosferische stijl van filmen, deels door een uitstekende casting.

Nee, Gone Girl is geen waargebeurd verhaal, maar er zit wel een stevige brok non-fictie in. Flynn liet in interviews meermaals optekenen dat ze zich liet inspireren door een echt misdaadverhaal, namelijk de zaak rond Laci en Scott Peterson. Op kerstmisavond 2002 verdween de 27-jarige Laci Peterson op mysterieuze wijze. Ze was acht maanden zwanger en had de kinderkamer al helemaal ingericht. Scott, 30 op dat moment, had haar voor de laatste keer gezien toen ze de hond uitliet en hijzelf vertrok voor zijn vaste afspraak met zijn vislijn. De volgende morgen ontdekte een buur de loslopende hond. Hij bracht hem terug naar het huis van de Andersons, waar de auto van Laci nog steeds geparkeerd stond. Toen Steve ’s avonds terug thuiskwam, nam hij meteen contact op met de politie om haar verdwijning te rapporteren. De familie van Laci zette een grootscheepse zoekactie op. Ook de media sprongen op de zaak. De Petersons waren immers een zeer aantrekkelijk koppel. Aanvankelijk vertelde de familie aan de media dat Scott een liefhebbende en trouwe echtgenoot was. Ze bleven hem steunen toen de pers hem naar voor schoven als een mogelijke verdachte en de politie zwaaiden met een huiszoekingsbevel. Zelfs toen de autoriteiten meedeelden dat Scott niet echt bereidwillig was om mee te werkten aan het onderzoek. Maar dan kwam er een pijnlijke onthulling. Over welke onthulling we het hebben en hoe het verhaal afloopt? Dat moet je zelf maar ontdekken tijdens het bekijken van Gone Girl.

Ben Affleck mag dan de grote filmster zijn, het is Rosamund Pike die met de film gaat lopen. Vanaf de allereerste minuut, de scène waarin ze haar hoofd langzaam opheft en draait, en met die tegelijkertijd onschuldige, maar ook vastberaden ogen haar man aankijkt, roept bij de kijker exact dezelfde vraag op als bij haar man: “Als ik aan mijn vrouw denk, denk ik altijd aan haar hoofd. Dat ik haar schedel kraak, haar hersenen afwind, op zoek naar antwoorden”. Het is die gigantische diepte die Fincher meteen opmerkte toen hij Pike aan het werk zag in andere films. Hoewel ze beroemd werd met de Bondfilm Die Another Day, bleef ze vrij onbekend en nog belangrijker, een raadsel voor Fincher. Net dat mysterieuze in Pike zocht hij om de kijker mee te zuigen in dit onwaarschijnlijk verhaal.

Waarom kijken?

David Fincher heeft het onverfilmbare boek van Gillian Flynn op magistrale wijze naar het grote scherm gebracht. Deels door zijn onnavolgbare atmosferische stijl van filmen, deels door een uitstekende casting. Vooral Rosamund Pike haalt hier een enorme krachttoer uit. Laat je ook niet afschrikken door de duur van de film, je verveelt je geen enkele seconde.

[videos file=”https://youtu.be/2-_-1nJf8Vg” width=”570″ height=”315″][/videos]