Review Deepwater Horizon

Review Deepwater Horizon

April 2010. Jimmy Harrell en Mike Williams vliegen naar het boorplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico voor een nieuwe werkdag. Ze maken zich zorgen over de werking van het gevaarte want tien procent van alle aanwezige technologie hapert of werkt niet. Ze twijfelen om tests uit te voeren, maar enkele aanwezige BP-bonzen eisen dat ze het platform toch in werking stellen. Alles loopt fout met een dodelijke catastrofe tot gevolg.

Regie – Peter Berg: The Kingdom, Battleship, Lone Survivor
Mark Wahlberg: The Departed, We Own the Night, The Yards
Kurt Russell: The Thing, Death Proof, The Hateful Eight
John Malkovich: Being John Malkovich, Burn After Reading, Empire of the Sun

De Amerikaanse regisseur Peter Berg vertoeft in een opvallend patriottische bui tegenwoordig. In 2013 bracht hij met Lone Survivor de heldendaden van enkele Amerikaanse soldaten in Afghanistan naar het witte doek, momenteel werkt hij aan een film over de aanslagen tijdens de marathon in Boston en recent werkte hij Deepwater Horizon af over de ramp op het gelijknamige boorplatform in 2010. In die laatste richt hij zijn camera op het heldhaftige doorzettingsvermogen van de werknemers die toen op het platform vertoefden en de strijd aangingen met een ongeziene vuurzee. Explosies, vaderlandsliefde, Amerikaanse vlaggen en tragiek? Het klinkt bijna als een Michael Bay-film! Ook al vertoont Bergs esthetiek gelijkenissen met die van Bay, toch komt hij minder schreeuwerig over.

De brokstukken van het boorplatform vliegen je alvast  niet onmiddellijk om de oren. Berg neemt zijn tijd om toe te werken naar het rampscenario. Dat doet hij voornamelijk door Deepwater Horizon te injecteren met een zekere dreiging. Een barstende zeebodem, unheimliche muziek en een dreigende cameravoering zorgen dat de naderende catastrofe al onder je vel zit voor er maar één ding geëxplodeerd is. Dat gaat helaas wel ten koste van volledig uitgewerkte hoofdpersonages.

Eens de actie begint, weet Berg perfect hoe hij je bij de les moet houden. Het witte doek vult zich met een zee van vuur terwijl alle personages angstvallig proberen te ontsnappen. De situatie doet denken aan de beklemmende rampsfeer uit The Towering Inferno en het claustrofobische karakter van The Poseidon Adventure. Deepwater Horizon ontpopt zich dan ook tot een volbloed rampenblockbuster die doet wat hij moet doen. Hij grijpt je bij het nekvel, doet je adem stokken en slaagt er zelfs in om je enigszins mee te doen leven met Mark Wahlberg en co, ook al weet je amper wie deze figuren zijn. De filmmaker focust zich op de chaos van de situatie en vermijdt onnodige emotionele gezwollenheid. Enkel tijdens de laatste minuten kan hij het niet laten om te filmen met het hand op het hart, een traan in het oog en de stars and strips over de schouders. Een kleine misser, maar hij heeft  je tegen dan op een simpele maar efficiënte manier naar het puntje van je stoel gejaagd.

Deepwater Horizon is geen gortdroog naslagwerk geworden over een ramp die nog steeds in ieders geheugen gegrift staat, maar een uit de kluiten gewassen rampenfilm die perfect kan wedijveren met de grote genregenoten uit de seventies. Menselijke diepgang is ver te zoeken, maar Peter Berg legt je wel letterlijk het vuur aan de schenen. Hot stuff!

@TheJimeister