Review De Premier

Review De Premier

De Belgische eerste minister wordt op weg naar een belangrijke ontmoeting ontvoerd. Hij verneemt dat ook zijn vrouw en kinderen worden gegijzeld. De premier zal hen alleen maar terugzien als hij de persoon die hij later die dag zal ontmoeten, vermoordt. En die persoon is niemand minder dan … de president van De Verenigde Staten.

Regie – Erik Van Looy: Ad Fundum, De Zaak Alzheimer, Loft
Koen De Bouw: De Zaak Alzheimer, Dossier K., Het Vonnis, Loft
Charlotte Vandermeersch: Loft, Deadline 14/10, Belgica
Dirk Roofthooft: Terug Naar Oosterdonk, Any Way the Wind Blows, Chaussée d’Amour

Erik Van Looy had een ambitieus plan: de spannendste Belgische film ooit maken. Een gewaagd voornemen, maar bij Erik Van Looy ook altijd met een knipoog. Met kaskrakers als De Zaak Alzheimer en Loft heb je natuurlijk al wat bewezen, maar De Premier ging cinema opleveren die we in Vlaanderen nog nooit hadden gezien. De regisseur kreeg het idee van De Premier ongeveer acht jaar geleden aan een zwembad in Tenerife. Let wel, sindsdien onderging de Belgische cinema een ware transformatie met kleppers als Rundskop, Welp, Black en D’Ardennen. Slaagt Van Looy erin om een nieuwe topper aan dat lijstje toe te voegen?

Zie alvast dat je op tijd in de zaal zit, want De Premier start aan een verschroeiend tempo. Je zit meteen in je zetel gedrukt en Van Looy slaagt er wonderwel in om de spanning bijzonder lang zeer hoog te houden. Zeker in het eerste uur duwen een uitstekende Koen De Bouw en Charlotte Vandermeersch ons kopje onder in een wervelwind van zenuwslopende momenten. De intensiteit is van een ondraaglijk niveau en de scènes volgen elkaar tegen een hels ritme op. Van Looy schrikt de kijker ook regelmatig op met een aantal koelbloedige moorden en verrassende plotwendingen. Het hoogtepunt is een werkelijk ongemakkelijke scène waarbij één van de sleutelspelers op gruwelijke wijze sterft.

Maar Van Looy is niet helemaal geslaagd in zijn monumentale opzet. Hoe dichter we bij het moment van de waarheid komen, hoe meer de slechteriken en de Amerikanen in beeld verschijnen en dat doet de film geen goed. Dirk Roofthooft speelt een dertien in een dozijn-slechterik die constant tuurt naar massa’s tv-schermen en – o cliché – over klungelige handlangers beschikt. De Amerikaanse delegatie is dan weer zo ongeloofwaardig, dat ze de spanningsboog bijna helemaal onderuit haalt. Over het einde gaan we niet teveel te zeggen, enkel dat het helemaal van de pot gerukt is. Echt wel, Erik.

Erik Van Looy maakte niet de spannendste film aller tijden, maar De Premier is wel een intense thriller met een perfect gecaste Koen De Bouw, een ijzersterke Charlotte Vandermeersch en een aantal waanzinnig zenuwslopende momenten. Helaas gaat de film op het einde volledig de mist in. Niet de beste Van Looy, maar wel een Vlaamse popcornfilm waarmee je meerdere keren op het puntje van je stoel zit.