Review Blackhat

Review Blackhat

Regie: Michael Mann

Cast: Chris Hemsworth, Viola Davis, Tang Wei, Leehom Wang

Duur: 133m

Jaar: 2015

Heat. The Insider. Collateral. Michael Mann kan bij ons niets verkeerd doen. Het was dan ook een donderslag bij heldere hemel toen zijn film Blackhat, over een veroordeelde computervirtuoos die een andere hacker moet vatten, zelfs niet eens de Belgische bioscoop haalde. Nochtans bevat Blackhat alle kenmerken van een Mann-film: stijlvolle plaatjes, loeiharde shoot-outs, groots opgezette actiescènes!

Toen wij voor het eerst lazen dat niemand minder dan Chris Hemsworth de hoofdrol ging spelen in de nieuwe film van Michael Mann, fronsten we toch even de wenkbrauwen. De jonge blonde gespierde god achter een toetsenbord? Gaat Mann misschien een komedie maken? De keuze van Hemsworth is nochtans niet zo verwonderlijk. Het stereotype beeld van een hacker – een magere, bleke, fastfood etende outcast – strookt al lang niet meer met de realiteit. Voor Mann was de keuze voor Hemsworth een manier om een iets waarheidsgetrouwer beeld op te hangen van de hedendaagse hacker. Bovendien zit Hemsworth vooral achter de slechterikken aan en niet zozeer zijn laptop. Het levert een beetje een hacker à la Hugh Jackman in Swordfish op die in een aantal hachelijke en knetterende actiescènes verzeild raakt.

“Het meedogenloze werk van Mann en zijn crew levert volgens critici, iets minder door het publiek, maar vooral door de cyberbeveiligingsteams van de belangrijkste technologiebedrijven van deze wereld, één van de beste hackersfilms ooit op.”

Een actie-thriller die een wereldwijd fenomeen aanpakt als cyberterrorisme, kan zich niet enkel en alleen afspelen achter een laptop. Mann, sowieso al niet vies van exotische locaties en mooie plaatjes, maakte van Blackhat zijn meest ambitieuze shoot ooit. Tijdens 66 draaidagen werden maar liefst 74 locaties aangedaan in vier landen. Mann filmde in zijn geliefde Chicago en Los Angeles, draaide in Kuala Lumpur en waagde zich tussen de 6000 skyscrapers in Hong Kong. De pièce de résistance is een fabelachtige scène in Jakarta, op het einde van de film. In een omgeving waar nog geen enkele andere Hollywoodfilm zich ooit waagde en 20 miljoen mensen leven, ontdekte Mann het perfecte kleurenpalet voor de machtigste scène uit de film. Een scène waarvoor hij eventjes 3000 figuranten optrommelde.

Het meedogenloze werk van Mann en zijn crew levert volgens critici, iets minder door het publiek, maar vooral door de cyberbeveiligingsteams van de belangrijkste technologiebedrijven van deze wereld, één van de beste hackersfilms ooit op. Tijdens een speciale visie voor 200 cyberbeveiligingsspecialisten van Google, Facebook, Apple, Tesla, Twitter, Cisco en nog een heleboel andere Silicon Valley-bedrijven werd de film zeer goed tot uitstekend ontvangen. Sommigen plaatsen de film zelfs boven eeuwige favorieten WarGames en Sneakers. Terwijl deze genreklassiekers een speels karakter hebben, roemen de specialisten Blackhat vooral voor het tonen van de ‘dark side’ van het cyberterrorisme, hoe meedogenloos en hoe winstgevend het geworden is.

[videos file=”https://youtu.be/1VGIHBgj45g” width=”570″ height=”315″][/videos]