Review Arrival

Review Arrival

Regie: Denis Villeneuve

Cast: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker

Duur: 116m

Jaar: 2016

Dit is sciencefiction zoals je het nog maar zelden te zien krijgt. Geen eindeloze schietpartijen, epische veldslagen, waanzinnige CGI-uitpakkerij en megabudgetten die naar de aankleding van een film gaan. Nee, Arrival zet je aan het denken, neemt je mee op een beklijvend avontuur en heeft met Amy Adams de beste vrouwelijke vertolking van 2016 in huis.

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Kan ze een conflict tussen mens en alien vermijden? Van Arrival moet je geen doordeweekse sciencefictionprent verwachten. Er wordt weinig of niets opgeblazen, er worden geen steden verpulverd en onze aarde wordt niet bedreigd door één of ander gigantisch moederschip. De film stelt zich vooral de vraag hoe de communicatie tussen aliens en de mens zou verlopen en hoe wij als soort op zo’n bezoekje zouden reageren. Het resultaat is een uiterst slimme film die alle verbeelding tart en een unieke kijkervaring oplevert.

“Dit is sciencefiction zoals je het nog maar zelden te zien krijgt.”

Arrival heeft dan ook op alle vlakken absolute toppers in huis. Amy Adams levert een briljante en Oscargenomineerde vertolking af. De fantastische bevreemdende, onheilspellende soundtrack is van wijlen wonderkind Jóhann Jóhannsson en de regisseur is niemand minder dan Denis Villeneuve, momenteel één van de strafste regisseurs in Hollywood die eerder al indruk maakte met Incendies, Prisoners, Enemy, Sicario en recent nog Blade Runner 2049 inblikte. Arrival werd trouwens genomineerd voor 8 Oscars, waaronder Beste Regie, Film en Cinematografie, en won de Oscar voor Beste Geluidsmontage.

[videos file=”https://youtu.be/Hr7QQZaKa4I” width=”570″ height=”315″][/videos]