11 filmtips voor het weekend (08/02 – 10/10)

Copy 0

Elle
(vrijdag, canvas, 21u20)

Seks in film en Nederland? Dan belanden we natuurlijk meteen bij Paul Verhoeven. Wereldfaam verworven met het bloot in Basic Instinct en vooral Showgirls is deze Elle toch een heel ander soort film. Verhoeven wist de Franse klasbak Isabelle Huppert te strikken voor een psychologisch en – wat had je anders verwacht – controversieel thrillerdrama.

Het Vonnis
(vrijdag, NPO 3, 22u25)

Pakkend, controversieel drama over recht en rechtvaardigheid, over moraal en ethiek, geregisseerd door Jan Verheyen, met Koen De Bouw, Veerle Baetens en Johan Leysen (The American). De film werd in Vlaanderen een heuse blockbuster. Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout wordt vrijgelaten, slaan bij Luc Segers de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen handen, en zal zich daarna meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten.

Double Indemnity
(zaterdag, canvas, 22u50)

De allerbeste film noir ooit? Laat daar geen twijfel over bestaan, dat is deze Double Indemnity, van de legendarische Hollywoodregisseur Billy Wilder (Sunset Boulevard, Some Like It Hot) met verrukkelijke rollen van Barbara Stanwyck, Fred MacMurray en Edward G. Robinson. De voice-over, de femme fatale, de misdaad, de fabelachtige moordscène, de drank, het complot, de intriges. Alles is aanwezig in deze fantastische film die genomineerd werd voor 7 Oscars, maar geen enkele nominatie wist te verzilveren.

Gravity
(zaterdag, vier, 20u25)

Dr. Ryan Stone, een briljant medisch ingenieur, gaat op haar eerste ruimtemissie met veteraan astronaut Matt Kowalsky. Tijdens een routinecontrole slaat het noodlot toe. Hun shuttle wordt vernietigd en Stone en Kowalsky blijven helemaal alleen achter. Vastgebonden aan niets anders dan elkaar zweven ze verder de ruimte in. Vanaf het eerste beeld zit je voor de rest van de 90 minuten gekluisterd aan je stoel, in spanning door de duizelingwekkende en halsbrekende avonturen en in volle verbazing over een wereld die nooit eerder zo realistisch werd voorgesteld. De grensverleggende film van Alfonso Cuarón werd door de critici bedolven onder superlatieven en groeide uit tot een wereldwijde blockbuster. Bij de uitreiking van de grote filmprijzen won Gravity won liefst 7 Oscars, 1 Golden Globe, 4 BAFTA’s en bijna alle prijzen van de zogenaamde Guilds (o.a. Producers, Directors en Actors Guild).

The Girl on the Train
(zaterdag, vijf, 20u25)

Het verfilmen van een bestseller is altijd een beetje tricky. Vaak moet de film het afleggen tegen het boek. Gone Girl van David Fincher was een mooi voorbeeld van hoe het wel kan. Een kwaliteitsvolle thriller die je tot het einde op het randje van je stoel laat balanceren. The Girl on the Train, de wereldwijde bestseller van Paula Hawkins, straalt net dezelfde kwaliteit uit. Een nagelbijter die je constant op het verkeerde spoor zet, mysterie herbergt en uit zijn voegen barst van de intriges en ontrouw.

Terminator: Genisys
(zaterdag, Q2, 20u35)

Schwarzenegger vs. Schwarzenegger! In de vijfde Terminator-film keert Arnold Schwarzenegger, de enige echte Terminator, terug. Opnieuw om Sarah Connor te beschermen in 1984, maar ook om een robbertje te vechten met de T-800-versie die naar dat jaar werd teruggestuurd door Skynet. Ook Kyle Reese keert terug uit de toekomst naar 1984 om Sarah Connor te beschermen. Hij ontmoet echter niet een fragiel meisje, maar een doorwinterde soldaat. Wat is er gebeurd?

The Abyss
(zaterdag, CAZ, 20u40)

Ed Harris, die momenteel furore maakt in de HBO-serie Westworld, schittert in dit SF-avontuur van James Cameron. Toch kijkt hij en eigenlijk de volledige cast met zeer gemengde gevoelens terug op de shoot. Het werd een traumatische ervaring voor Harris, die bijna verdronk tijdens een bepaalde scène – en Cameron daarvoor trakteerde op een rechtse – en een marteling voor Mary Elizabeth Mastrantonio, die het perfectionisme van Cameron hekelde. De film gaat vooral de geschiedenis in als een van de eerste films waarin CGI-beelden werden verwerkt. Het geanimeerde water leverde spectaculaire beelden op en zou de basis vormen voor de T-1000 in Camerons volgende film, Terminator 2: Judgment Day. The Abyss is een visueel meesterwerk en een adembenemend kijkstuk.

Ready Player One
(zaterdag, Play More Cinema, 21u)

Op VR-trip met Steven Spielberg. Wat gebeurt er als je in het brein van regisseur Steven Spielberg zou kunnen kijken? Dan krijg je een overdonderend spektakel als Ready Player One. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller die op zijn beurt een hommage is aan de films van Mr. Spielberg, dompelt de film je onder in een overvloed aan verwijzingen naar de popcultuur van de jaren 80, een duizelingwekkende beeldenstorm, waanzinnige CGI-spielerei en de coolste race sinds jaren in een Indiana Jones-achtig pixel-avontuur.

Jack Reacher
(zondag, vtm, 20u35)

De beste film met Tom Cruise, uitgezonderd de Mission: Impossible films, van de afgelopen 7 jaar? Jack Reacher. Geen immense hit in de bioscoop, maar wel twee uur old-school actie en stoere Cruise-praat. Veel verschil met zijn personage in M:I is er natuurlijk niet, maar op de momenten dat de Cruiser zich voorbij een bende slechteriken staart, mept en knalt, daar krijgen we nog steeds een kick van. En dan zeggen dat het beste van de film niet Cruise is, maar een zalige Werner Herzog als de sadistische slechterik.

No Country for Old Men
(nu in Play)

Nu al legendarische western/misdaadthriller met één van de meest huiveringwekkende slechteriken in de filmgeschiedenis, van de gebroeders Coen (Fargo en The Big Lebowski), de meest onconventionele regisseurs van Hollywood. De film won tijdens de Oscars van 2008 vier gouden beeldjes: beste film, regie, mannelijke bijrol (Bardem) en scenario. Llewelyn Moss ontdekt tijdens het jagen vlakbij de Rio Grande een grote groep lijken, een busje vol met heroïne en een koffer met twee miljoen dollar. In plaats van de gruwelijke slachting aan te geven en het geld te overhandigen aan de plaatselijke autoriteiten, besluit hij te zwijgen en het geld mee te nemen. Zijn vlucht zet echter een keten van gruwelijk en uiterst dodelijk geweld in gang.

The Revenant
(nu in Netflix)

Oscar voor Leonardo DiCaprio! In deze epische overlevingsthriller vecht, schiet, kruipt en moordt Leonardo DiCaprio zich een weg naar wraak. The Revenant tart alle verbeelding. Dit is een spektakelstuk dat bol staat van de spanning, fantastische vertolkingen, fabelachtige beelden, waanzinnige scènes (de epische veldslag, de aanval van een beer) en machtige muziek. Dit is grensverleggende cinema! Een modern meesterwerk!

Volg en like ons!

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Comments are closed.