11 filmtips voor het weekend (01/02 – 03/02)

Copy 0

Home
(vrijdag, canvas, 21u20)

De beste Vlaamse film van 2017! Regisseuse Fien Troch heeft al een aantal pareltjes op haar cv staan, maar ‘Home’ is voorlopig haar absolute meesterwerk. Geen ontspannend filmpje, bij momenten zelfs bikkelhard, maar wel een beklijvend portret van een stel jongeren die – mede door de gebroken relatie met hun ouders – de pedalen helemaal verliezen. Fantastische vertolkingen. Prachtige visuele look. Cinema die aan je lijf blijft plakken. Winnaar van de Ensors, de Vlaamse Oscars, voor o.a. Beste Film en Regie.

The Yards
(vrijdag, één, 23u30)

De eerste van twee uitstekende samenwerkingen met regisseur James Gray voor Mark Wahlberg. In deze uitmuntende film noir speelt Wahlberg een pak ingetogener dan we hem ooit hebben gezien. Hij houdt zich ook wonderwel staande tussen klasbakken als James Caan, Joaquin Phoenix en Faye Dunaway.

Eddie the Eagle
(vrijdag, vtm, 22u45)

Je hebt onwaarschijnlijke verhalen en je hebt het verhaal van Eddie Edwards. Eddie is een loodgieter uit Cheltenham die wil deelnemen aan de Olympische Spelen van 1988. Alleen is hij helemaal niet goed in sport. De Britten zijn meesters in het maken van underdog-verhalen en met ‘Eddie the Eagle’ raken ze opnieuw een gevoelige snaar. ‘Eddie the Eagle’ is een optimistische prent, een ‘zero-to-hero’ verhaal, oprecht en liefdevol gebracht en in de stijl van dat ander Olympisch wonder ‘Cool Runnings’.

Maleficent
(vrijdag, vier, 20u35)

Angelina Jolie schittert in het nooit eerder vertelde verhaal van Disneys meest beruchte slechterik uit de klassieker ‘Doornroosje’. Maleficent is een prachtige jonge vrouw met een oprecht hart, die een idyllische jeugd heeft in een vreedzaam en bosrijk koninkrijk. Tot op een dag een leger binnenvalt en de harmonie van het land in gevaar brengt. Maleficent wordt de vurigste beschermer van het land, maar wanneer ze uiteindelijk meedogenloos wordt verraden, begint haar oprechte hart in steen te veranderen.

Solo: a Star Wars Story
(zaterdag, Play More Cinema, 21u00)

Een van de coolste personages uit het Star Wars universum krijgt zijn eigen Solo-moment. De immense populariteit van de nieuwe Star Wars bracht Disney op het lumineuze idee om een soort ‘origin story’ uit te brengen van de intergalactische smokkelaar. Geen Harrison Ford dus, maar ‘Solo’ heeft een pak gigantische troeven om uit te spelen: fantastische battles, een nagelbijtende treinoverval, Emilia ‘Khaleesi’ Clarke als ‘femme fatale’ en Donald ‘Lando Calrissian’ Glover als de coolste en flamboyantste verschijning … ‘in a galaxy far far away’.

Forrest Gump
(zaterdag, één, 21u20)

Run Forrest Run! Het begin van de jaren ’90 luidde het Tom Hanks-tijdperk in. Eerst kaapte hij een Oscar weg voor zijn vertolking in Philadelphia, maar vooral Forrest Gump maakte van de Hollywoodster een wereldwijd fenomeen. Gump is een jongen die ondanks zijn lage IQ op een zeer naïeve, maar vooral positieve manier naar de wereld kijkt. Het weerhoudt hem er in ieder geval niet van om een grote rol te spelen bij diverse belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis. Winnaar van de Oscar voor Beste Film!

Jurassic Park
(zaterdag, Q2, 22u35)

Grensverleggende speciale effecten, levensechte dinosauriërs en nagelbijtende suspens in een overdonderende thriller van grootmeester Steven Spielberg. 1993 werd een absoluut triomfjaar voor Spielberg, want ook Schindler’s List verscheen dat jaar in de zalen. Het was tijdens de draaiperiode van het oorlogsdrama in Polen dat Spielberg zelfs nog de productie van deze avonturenfilm moest afronden. Jurassic Park is een machtig staaltje cinema waarin Spielberg op meesterlijke wijze de kijker meeneemt op een spectaculaire, spannende en wonderlijke filmtrip.

The Social Network
(zondag, canvas, 21u50)

Controversiële karakterschets van Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, gebaseerd op Ben Mezrichs ‘The Accidental Billionaires’, naar een scenario van Aaron Sorkin (‘The West Wing’). Harvard-student Mark Zuckerberg is net gedumpt door zijn vriendin Erica Albright. Eenmaal terug in het studentenhuis begint hij meteen aan een heuse wraakactie. Samen met zijn beste vriend, Eduardo Saverin, schrijven ze in één nacht de code voor ‘Facemash’. De film won 3 Oscars: scenario, soundtrack, montage.

Platoon
(zondag, CAZ, 20u40)

Platoon is een meesterlijk en aangrijpend oorlogsdrama over de Vietnamoorlog, ingeblikt door de controversiële regisseur Oliver Stone (Natural Born Killers, JFK) en winnaar van vier Oscars (beste film, beste regisseur, beste montage en beste geluid). In de hoofdrol zien we een jonge Charlie Sheen als Chris Taylor, een idealist die zich aanmeldt als vrijwilliger bij het Amerikaanse leger om te gaan vechten in Vietnam. Wat hij daar aantreft is niets minder dan de hel op aarde. Met uitmuntende vertolkingen van Tom Berenger en Willem Dafoe, plus een soundtrack die je voor de rest van je leven blijft achtervolgen.

Inglourious Basterds
(nu in Play)

Misschien niet de allerbeste film van Quentin Tarantino, maar alleen al de moeite voor de fabelachtige en Oscarwinnende vertolking van Christoph Waltz, het Italiaanse accent van Brad Pitt en de zalige pubscène met Michael Fassbender. Volgens Tarantino is de openingsscène van de film, de befaamde boerderijscène waarin het personage van Waltz wordt geïntroduceerd, de allerbeste scène die hij ooit geschreven heeft. Een brutale film bij momenten, maar ook één waar je ontzettend mee kan lachen.

Goodfellas
(nu in Netflix)

Onovertroffen gangsterklassieker van grootmeester Martin Scorsese. Robert De Niro, Ray Liotta, Lorraine Bracco. Allemaal spelen ze op een uitzonderlijk hoog niveau, maar het is Joe Pesci die met de film gaat lopen en helemaal terecht de Oscar voor Beste Mannelijke Bijrol in de wacht sleepte. Scorsese opende zijn hele trukendoos. Dat levert een waanzinnig hilarische, maar ook snoeiharde maffiaprent op boordevol iconische scènes, brutale momenten, fantastische dialogen (“As far back as I can remember I always wanted to be a gangster”), onvergetelijke vertolkingen, machtige muzieknummers en een toenmalig record van het woord ‘fuck’ in één en dezelfde film. Zovele jaren later blijft het nog steeds een mysterie dat Goodfellas de duimen moest leggen voor Dances with Wolves tijdens de Oscars.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Comments are closed.